Integracja sensoryczna, czyli nauka przez zabawę

​Dlaczego dzieci mają coraz częściej diagnozowane zaburzenia integracji sensorycznej? Jedną z przyczyn jest ograniczony czas spędzany na zabawie na świeżym powietrzu. Dzieci w ruchu uczą się świadomości stron ciała i rozwijają swoją sprawność. Jednak wielogodzinne spacery na placach zabaw należą do rzadkości, bo rodzice wolą posadzić dziecko przed telewizorem lub tabletem i zająć się swoimi sprawami. Integracji sensoryczno - motorycznej nie służy też wyręczanie dzieci przez rodziców. Zakładania skarpet, wiązania sznurówek, wiązania szalika powinny próbować od najmłodszych lat, nawet jeśli zajmie to więcej czasu i nie ubiorą się idealnie.

Kiedy możemy mówić o zaburzeniach integracji sensorycznej? Jeśli dziecko ma kilka lub kilkanaście niepokojących objawów. U dzieci, które mieszczą się w normie intelektualnej, rodzica powinny zaniepokoić trudności w nauce, np. krzywo kreśli litery, pisze je w lustrzanym odbiciu, nie umie ciąć nożyczkami, czy prawidłowo trzymać przyborów do pisania. Nieprawidłowe przetwarzanie sensoryczne objawia się też w częstym potykaniu się, nadpobudliwości ruchowej, wykonywaniu codziennych czynności (jak ubieranie się, ustawianie w pary) wolniej niż rówieśnicy. Dziecko z zaburzeniami SI cechuje niska samoocena, może występować opóźniony rozwój mowy, problemy z koncentracją uwagi i społecznym oraz emocjonalnym funkcjonowaniu. Aby zdiagnozować zaburzenia SI rodzic powinien zasięgnąć porady terapeuty. Terapia integracji sensorycznej odbywa się w poradniach psychologiczno - pedagogicznych lub w prywatnych gabinetach.

 

Zobacz także

Specjalista kardiolog

Zdrowie to niezwykle ważny aspekt naszego życia. W sumie to można się pokusić o stwierdzenie, że bez zdrowia nie...

Czytaj dalej

Czy integracja sensoryczna twojego dziecka nie odbiega od normy?

​Być może twoje dziecko nie lubi chodzić w ubraniu, a niektóre materiały powodują u niego dyskomfort. Może...

Czytaj dalej